Reklama
 
Blog | František Kocourek

Vyvěsili jej v Olomouci už po druhé

Pokaždé když míjím plakát Akce Praha, myslím si, že je to upoutávka na akční film. Jen mi tam chybí „v kinech od..." A pokaždé si kladu otázku, jak ten plakát číst?

     Dokážu si představit Angličana nebo Holanďana (opačné pohlaví se nevylučuje, ba právě naopak), kteří umí alespoň trošku česky, jak se při pohledu na plakát baví a kynou Čechům na uznání, jak si dokáží dělat legraci z autorit. Naopak Bělorusové nebo Rusové by se se svými zkušenostmi a chápáním věcí mohli třást hrůzou nad proklamovanou policejní tyranií. Ale jak má tento plakát číst našinec? Přiklonit se ke smyšleným stranám? A nebo to považovat za skutečnou náborovou kampaň? Tedy vše, co plakát ukazuje je reálná praxe městské policie. Potom se musíme podívat, co je její náplní. Podle zákona o městské policii může být práce městského strážníka opravdu nudnou záležitostí. Samé dohlížení na dodržování pravidel občanského soužití, přispívání k ochraně a bezpečnosti osob a majetku atd. atd. Na adepta, který si chtěl zajezdit na terénních motorkách po centru Prahy, bude čekat zklamání. Akce je ze hry vyloučena už z podstaty věci. Na to tady máme policii státní.

     Bát se žádné policie nebudeme, to jsme tady už dělali. Takovou polici tu nepotřebujeme. Přikloníme se k našim západním sousedům. Je to celé zábava! Ovšem jsme v postkomunistické zemi připraveni číst legraci z trestně činných orgánů jinak, než jako zesměšnění, jenž nám pomáhalo zmenšit hrůzu, kterou kolem nás celých 40 let šířili? Pokud plakát čteme tak, že jsou na něm zobrazeni aktéři jako hlupáci, kteří se předvádí, pak se nepodařilo vedení městské policie lidi přesvědčit o tom, že strážníci jsou důležitý občanský prvek budící respekt a důvěryhodnost. A s tím je potřeba něco udělat, např. vyměnit vedení městské policie, vytvořit novou image a vizi a začít s náborem znovu. Plakáty by klidně mohly vypadat takhle:

y_akce_praha.jpg

A nebo

Reklama

y_akce_praha2.jpg

     Čteme-li plakát tak, že jsou městští strážníci schopni dělat si ze sebe legraci, zákonitě nás napadá, že tam mají dobré vedení, vládne tam přátelská atmosféra. Pražané znají hodnotu jejich práce a mají jejich plnou podporu. Lidé se musí na taková místa přímo drát! Zůstává však záhadou, proč se dělá tak velká celostátní náborová kampaň.

     V poslední řadě můžeme plakát číst jako reklamní šot, který nemá žádný hlubší smysl. Ukazuje pouze produkt, v tomto případě zaměstnání u městské policie v Praze, v přehnané image a láká své zákazníky k nákupu. O tom, pro jakou  cílovou skupinu je určen a zda je vůbec možné na tak důležité zaměstnání používat tento způsob náborové upoutávky, se můžeme jenom dohadovat.

     A co uchazeči. Jak ti jej čtou? Myslí si, že budou aktéři akčního filmu? Nakupují občansky důležité zaměstnání jako prací prášek? Věří v jízdu na motorce noční Prahou? Nebo v soudržnost kvalitního policejního týmu? A nebo jim z celého toho plakátového výjevu zůstanou jen ty drsné tváře, které budou v tomto případě výrazem zklamání?